Wola, z ponad 150-tysięczną populacją oraz intensywną zabudową mieszkaniową i biurową, obecnie dysponuje jedną linią metra z pięcioma stacjami. Jednakże, planowane są nowe linie i stacje, z których jedna ma istotne znaczenie dla dzielnicy – linia M4, a w szczególności stacja przesiadkowa Rondo Daszyńskiego.
Planowanie i prace przedprojektowe
Rada Warszawy przewidziała w budżecie 56 mln zł na prace przedprojektowe czwartej linii metra, co umożliwi szybkie ogłoszenie przetargu na te prace dla całej planowanej linii. Analizy przeprowadzone w ramach tych prac pozwolą na dokładne ustalenie trasy, lokalizacji stacji oraz połączeń z komunikacją naziemną.
Linia M4 na Woli
Czwarta linia metra połączy Wole z wieloma innymi dzielnicami, m.in. Żoliborzem, Bielanami, Białołęką, Ochotą, Mokotowem i Wilanowem. Będzie to również metro umożliwiające wygodne przesiadki oraz bezpośredni dojazd do miejsc, które dotychczas były dość odległe od linii M2.
Rondo Daszyńskiego jako węzeł przesiadkowy
Stacja Rondo Daszyńskiego będzie kluczowym węzłem przesiadkowym, łączącym linie M2 i M4. Na wolskim odcinku linii M4 zaplanowano trzy nowe stacje oraz wspólną stację z linią M2. Planowane jest także, że metro będzie kontynuować swoją trasę w kierunku placu Zawiszy na sąsiedniej Ochocie.
Perspektywy i czas realizacji
Prace przedprojektowe linii M4 planowane są do zakończenia do 2027 roku, po czym ruszy przetarg na opracowanie właściwej dokumentacji projektowej i prace w terenie. Choć trudno obecnie określić dokładny termin zakończenia tej inwestycji, istnieją naciski na równoczesne prowadzenie prac nad linią M3 na Gocław i M4.